وبلاگ

تاریخچه یوگا و انواع یوگا

تاریخچه یوگا و انواع یوگا
فاطمه بخشایشی

تاریخچه یوگا و انواع یوگا

تاریخچه یوگا :

یوگا حدود ۵۰۰۰ هزار سال پیش در شمال هندوستان پدید آمد. این دانش اسرارآمیز و شگفت‌انگیز که از راهبان کهن هندی برای ما به جا مانده، فقط یک ورزش نیست! بلکه فقط بخشی از آن تمرینات جسمی است.

راهبان هندی در اواخر دهه ۱۸۹۰ دانش خود از یوگا را به جهان گسترش دادند. تعالیم مدرن یوگا از دهه ۱۹۷۰ در کشورها محبوبیت زیادی پیدا کرد.

یوگا به‌عنوان یک مکتب فلسفی اهداف معنوی و عرفانی زیادی دارد و یکی از اصلی‌ترین اهداف آن، اتحاد روح انسان با روح الهی بود.

همان‌طورکه از اسم آن برمی‌آید. اسم این ورزش به زبان‌های مختلف به این‌صورت است: سانسکریت  योग ، انگلیسی “yoke” و فارسی هم “یوج” است.

این واژه به معنای اتصال، یکی شدن، یگانگی و پیوستن است.

انواع یوگا

انواع مختلفی از این ورزش و بسیاری از رشته‌ها در این آیین معنوی وجود دارد. اما فقط اضافه کردنِ تمرینات فیزیکی به روتین زندگی، می‌تواند باعث تقویت استقامت، قدرت، آرامش، انعطاف پذیری و به‌طور خلاصه «حال خوب» ما شود.

یوگای مدرن به‌عنوان یک ورزش روی قدرت، چابکی و تنفس عمیق تمرکز دارد.

چنین تمریناتی می‌تواند به شما کمک کند که ذهن و جسم آرام و سالم‌تری داشته باشید و از زندگی خود بیشتر لذت ببرید.

این ورزش شامل سبک‌های تمرینی زیادی می‌شود و هر فرد براساس اهداف و سطح آمادگی جسمانی خود، سبک مناسب‌ را انتخاب می‌کند.

فاطمه بخشایشی

۱. آشتانگا

در این نوع تمرینات ورزش یوگا از آموزه‌های یوگای باستان استفاده می شود. این سبک یوگا در دهه ۱۹۷۰ در جهان  محبوب شد. یوگای آشتانگا مجموعه‌ای از حرکات و تمرینات همراه با تکنیک های تنفسی خاص است.

۲. بیکرام

بیکرام یوگا که به اسم “یوگای داغ” هم شناخته می شود، مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از ۲۶ حالت چالش‌برانگیز است که در یک اتاق گرم با دمای بالا انجام می‌شود. دمای استاندارد این اتاق‌ها نزدیک به ۱۰۵ درجه فارنهایت و رطوبت ۴۰٪ است.

۳. هاتا

هاتا یک اصطلاح عمومی برای تمرینات پایه‌ای و اصلی ورزش یوگا است. در این نوع چند سری تکنیک‌های تنفسی نیز آموزش داده می‌شود. کلاس‌های هاتا معمولاً به عنوان مقدمه‌ای ملایم برای کسانی‌که تا به حال تجربه کلاس یوگا نداشته‌اند استفاده می‌شود.

۴. یانگار

نوعی یوگا که از لوازم جانبی مانند آجر، بند و صندلی استفاده می کند تا به شما کمک کند بدن خود را در یک راستای مناسب و تراز صحیح قرار دهید.

۵. کوندالینی

کوندالینی یک سیستم مراقبه است که هدف آن آزاد کردن انرژی فرو خورده است. یک کلاس یوگا کوندالینی به طور معمول با شعار‌های آرام‌بخش شروع می‌شود و با آواز تمام می‌شود. در این بین آساناها و تمرینات مختلفی هم با هدف مراقبه انجام می‌شود.

۶. یوگای قدرتی

در اواخر دهه ۱۹۸۰ مربیان  یوگا سبک جدیدی را با تمرینات پایه یوگا ترکیب کردند و یوگای قدرتی را ایجاد کردند. در این سبک تمرینات سرعتی و با شدت بالاتر انجام می‌شود که تا حدی خاصیت عضله‌ سازی دارد.

۷. یوگای بارداری

این نوع که بهتر است به آن بگوییم آمادگی برای زایمان از تمریناتی مخصوص مادران باردار و با توجه به شرایط آن‌ها استفاده می‌کند تا کمک کند در طول بارداری، از شرایط بهتری برخوردار باشند و ضمن زایمان آسان‌تر، پس از زایمان هم زودتر به فرم خود برگردند.

تاریخچه یوگا و انواع یوگا

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید: