توانبخشی سالمندان یک فرآیند برای بازیابی قدرت و توانایی افراد سالمند

توانبخشی به افراد سالمند کمک می‌کند تا با تقویت عضلات و درمان ضعف بدن، بتوانند کارهای روزمره خود را با اعتماد به نفس بهتری انجام دهند.
توانبخشی سالمندان یک فرآیند برای بازیابی قدرت و توانایی افراد سالمند
توانبخشی (Rehabilitation) به معنای برگرداندن توانایی ، جایگاه قانونی و اجتماعی فرد ناتوان به او می باشد. توانبخشی نوتوانی، بازتوانی، بازپروری و بازسازی نیز نام دارد.  به مجموعه تدابیر و اقدامات هماهنگ شامل خدمات پزشکی، پیراپزشکی، اقتصادی، اجتماعی و حرفه ای توانبخشی می گویند.

دوره سالمندی یک فرایند طبیعی در زندگی است. با افزایش سن به تدریج تغییرات جسمی و روحی در انسان رخ می‌دهد. در این دوره از زندگی انواع بیماری‌های ستون فقرات، شکستگی لگن، آرتروز، سکته‌های مغزی، بیماری پارکینسون و انواع شرایط ناتوان کننده می‌تواند فرد سالمند را درگیر کند.

توانبخشی سالمندان یکی از راهکارهای موثر در کاهش عوارض دوران سالمندی ، بهبود توانایی های حرکتی و بهبود کیفیت زندگی در این قشر از جامعه است.

سالمندی دوره ای از زندگی است که با ایجاد تغییرات فیزیولوژیک ناشی از افزایش سن همراه است و در بسیاری از سالمندان با بروز مشکلات جسمی و حرکتی و در مواردی ذهنی همراه است که این موارد نشان دهنده ضرورت خدمات توانبخشی برای کمک به ارتقا سطح سلامتی جسمی و ذهنی در آن ها است.

با توجه به اینکه سالمندان قشر بزرگی از جامعه را شامل می شوند و بر اساس آمارها میانگین سنی جمعیت ما در حال افزایش است خدمات توانبخشی برای کمک به ارتقا سطح سلامتی در جامعه اهمیت زیادی پیدا کرده است.

همه چیز درباره توانبخشی سالمندان

توانبخشی سالمندان تمرکز بر افزایش کیفیت زندگی سالمند دارد. این علم از علوم پزشکی، اعصاب، روانشناسی و اجتماعی و… کمک می گیرد. افراد در دوران سالمندی بخش زیادی از انرژی و زمان خود را در مراکز درمانی می گذرانند ،

توانبخشی سالمندان یک فرآیند کاملاً پیچیده است و نیاز به مهارت دارد. متأسفانه برخی سالمندان بر اثر زمین خوردگی ساده هم ممکن است نیاز به عمل جراحی پیدا کنند.  در این شرایط سالمند به خدمات توانبخشی احتیاج پیدا می کند.

چرا باید به توانبخشی افراد بزرگسال اهمیت دهیم؟

در واقع ما با انجام دادن فعالیت‌های توانبخشی بزرگسالان به دنبال این هستیم تا برخی از امراض که ممکن است آنان در سن بزرگسالی با آن روبرو شوند، را تجربه نکند. با انجام دادن ورزش و پیاده روی و سایر فعالیت‌ها در پیشگیری موارد زیر تا حدی می توانیم جلوگیری کنیم.

پیشگیری از معلولیت
جلوگیری از پیشرفت معلولیت
تطابق زندگی معلولین با جامعه
ارتقاء سطح افکار عمومی نسبت به معلولین و معلولیت
ارائه تسهیلات و خدمات شهری مناسب جهت استفاده معلولین
سعی در خودکفایی معلول و قادرسازی وی در برخورد با مشکلات
افزایش آگاهی معلولین نسبت به توانایی های و محدودیت‌های جسمی و روانی خویش و تطبیق و هماهنگی این وضعیت با محیط
بر فعالیت عملکردی برای حفظ تحرک و توانایی عملکردی تأکید کند.
بهبود تعادل از طریق ورزش و برنامه‌های فعالیت عملکردی (مانند تمرینات تغییر وزن، پیاده‌روی با تغییر جهت و ارتفاع و رسیدن به فعالیت‌ها)،
تغذیه خوب و مراقبت عمومی خوب (شامل بهداشت، آبرسانی، ملاحظات روده و مثانه، و استراحت و خواب مناسب)
و حمایت اجتماعی و عاطفی.

فواید توانبخشی سالمندان چیست؟

فیزیوتراپی و توانبخشی سالمندان فواید و مزایای بسیاری دارد. این موارد عبارتند از:

  • افزایش ایمنی و کارایی
  • کاهش خطر سقوط
  • بازیابی اعتماد به نفس
  • بهبود کیفیت زندگی
  • بهبود تحرک در داخل و خارج از منزل
  • حفظ قدرت عضلانی
  • تعادل و آموزش مجدد راه رفت
  • افزایش تحرک و کاهش پوکی استخوان
  • افزایش متابولیسم بدن
  • افزایش تعادل بدن
  • بهبود عملکرد ریوی
  • کمک به تنظیم فشار خون و کاهش قند و چربی خون
  • انعطاف پذیری و بهبود حرکت و عملکرد مفاصل بدن
  • بهبود وضعیت قلبی عروقی با ورزش در دوران سالمندی
  • استقلال و عدم وابستگی

 

کلینیک توانبخشی دکتر نظری با در اختیار داشتن تیم تخصصی مجرب و به روز ترین ابزاره در خدمت بیماران عزیز می باشد. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت آنلاین از طریق نوبت دهی سایت اقدام کرده یا با شماره تلفن های کلینیک در تماس باشید یا از امکان ویزیت آنلاین سایت استفاده نمایید.

 

آدرس:
تهران، میرداماد، تقاطع شریعتی میرداماد، پلاک ۲ واحد ۵ – ۰۹۰۱۶۳۹۱۵۷۵ – ۰۲۱۲۲۹۲۱۴۸۹

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید:

کلینیک دندانپزشکی مهرگان مجهز به اتاق عمل و دندانپزشکی تحت بیهوشی