۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

۱۱ تکنولوژی خودرویی که مسیر صنعت خودرو را برای همیشه تغییر می‌دهند
۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

در این مطلب به معرفی تعدادی از تکنولوژی های انقلابی خودرویی می‌پردازیم که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

صنعت اتومبیل‌سازی در حال حاضر پیشروترین صنعت دنیا به شمار می‌رود که هر روز پذیرای شگفتی جدیدی است.

اوج گرفتن خودروهای برقی و گرایش خودروسازان و رانندگان به این دسته اتومبیل‌های پاک باعث شده که استاندارد جدیدی در این صنعت شکل بگیرد و برخی تکنولوژی های خودرویی باورنکردنی در صنعت اتومبیل سازی متولد شوند؛ فناوری‌هایی که برخی از آن‌ها پتانسیل تغییر دادن دائمی مسیر این صنعت را دارند!

برخی از این تکنولوژی‌ها با هدف پاسخ دادن به مشکلات بزرگ جوامع و رانندگان رونمایی شده‌اند. به‌عنوان مثال، خودروهای برقی نمونه‌ای از دستاوردهای شگفت‌انگیز اتومبیل‌سازان هستند که مشکل آلودگی هوای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی را برطرف کرده و نویدبخش آینده‌ای روشن برای صنعت خودروسازی هستند.

در عین حال همه تکنولوژی های خودرویی لزوما با هدف پاسخ‌گویی به یک نیاز طراحی نشده‌اند و برخی صرفا قصد دارند پیشرفت‌هایی جزیی را در فناوری‌های کنونی این صنعت ایجاد کنند.

مهم‌تر آن که برخی از فناوری‌های کنونی صنعت اتومبیل‌سازی صرفا در فاز توسعه قرار داشته و ظرف چند سال آینده هم در همین فاز باقی خواهد ماند!

این دسته تکنولوژی‌ها صرفا با هدف ترسیم آینده رونمایی شده‌اند و تا استفاده نهایی از آن‌ها در خودروهای تجاری فاصله زیادی باقی مانده است.

در ادامه این متن به معرفی چندین تکنولوژی جذاب خودرویی می‌پردازیم که پتانسیل تغییر دادن دائمی صنعت اتومبیل سازی و عادت‌های رانندگان را دارند.

 

جذاب‌ترین تکنولوژی های خودرویی که توانایی ایجاد تحول در صنعت خودروسازی را دارند

فناوری باتری حالت جامد تویوتا

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

خودروهای برقی به زعم بسیاری صاحب نظران، آینده صنعت اتومبیل سازی به شمار می‌روند. با این وجود، برخی محدودیت‌های اتومبیل‌های برقی مانع فراگیری آن‌ها در جوامع مختلف شده است.

مهم‌ترین ایرادات این دسته خودروها مسافت پیمایش پایین آن‌ها با یک شارژ کامل و زمان طولانی شارژ است.

با این وجود تویوتا ادعا کرده که باتری‌های حالت جامد (solid state) طراحی شده توسط مهندسین این کمپانی قادر است هر دو مشکل را به‌طور همزمان حل کند.

به ادعای این برند خوشنام ژاپنی، فناوری جدید باتری حالت جامد باعث کاهش اندازه و وزن باتری خودروهای الکتریکی به اندازه ۵۰ درصد خواهد شد و هزینه تولید آن‌ها را نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

در عین حال سوال مهم در خصوص باتری‌های حالت جامد آن است که آیا این فناوری قادر است پاسخگوی نیاز صنعت باشد؟ به نظر می‌رسد پاسخ تویوتا به این سوال مثبت است! اما پیش‌تر چندین بار شاهد رونمایی پرهیاهوی فناوری‌های مختلف در حوزه باتری خودروهای الکتریکی بوده‌ایم؛ فناوری‌هایی که بسیاری از آن‌ها در نهایت به ساخت محصولی تجاری منجر نشدند.

با این وجود در صورتی که این دسته باتری‌ها بتوانند به تولید انبوه برسند، به ادعای تویوتا، خودروهای برقی قادرخواهند بود با هر بار شارژ کامل مسافتی ۱۲۰۰ کیلومتری را بپیمایند. علاوه بر این، زمان شارژ این باتری‌ها نیز به کمتر از ده دقیقه خواهد رسید!

هنوز هیچ بازه زمانی مشخصی برای تولید تجاری باتری‌های حالت جامد اعلام نشده. با این وجود تویوتا قبلا ابراز امیدواری کرده بود که این باتری‌ها را تا سال ۲۰۲۵ روانه بازار خواهد کرد.

شارژ شش دقیقه‌ای باتری خودروهای برقی توسط Nyobolt

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

یکی دیگر از تکنولوژی های خودرویی جذاب چند مدت اخیر که پتانسیل زیر و رو کردن این صنعت را دارد، فناوری شارژ باتری خودروهای برقی در شش دقیقه است که توسط کمپانی انگلیسی Nyobolt مطرح شده است!

بر خلاف تویوتا، نایوبولت به‌جای تمرکز روی باتری های حالت جامد، انرژی خود را صرف بهینه سازی پک‌های باتری لیتیوم یون کرده تا شارژ فوق سریع را برای این باتری‌ها به ارمغان بیاورد.

خودروی تولید شده توسط این کمپانی بر پایه اتومبیل Lotus Elise طراحی شده و مسافت پیمایش حدودا ۲۵۰ کیلومتری را ارائه می‌دهد. در عین حال، این کمپانی اعلام کرده که فناوری شارژ فوق سریع جدیدش روی باتری خودروهای سنگین‌تری مثل شاسی بلندها هم قابل اعمال خواهد بود. خودروی کمپانی Nyobolt قرار است سال ۲۰۲۴ به تولید انبوه برسد.

کمپانی Nyobolt همچنین ادعا کرده که باتری‌هایی که تولید کرده، قادرند بدون کوچکترین افت عملکردی تا ۲۰۰۰ بار شارژ شوند.

به این ترتیب، با فرض این که خودروی تولید شده توسط این برند انگلیسی بین هر بار شارژ مسافتی ۱۶۰ کیلومتری را بپیماید، می‌توان عمر باتری‌های به کار رفته در این خودرو را حدود ۳۲۲ هزار کیلومتر تخمین زد.

همانند هر استارتاپ دیگر، Nyobolt نیز برای تبدیل ایده و نمونه اولیه خود به یک محصول تجاری، مسیری دشوار را پیش رو دارد.

با این وجود اگر همه‌چیز آن‌طور که این کمپانی ادعا می‌کند پیش رود، به‌زودی صنعت خودروهای الکتریکی با انقلابی بزرگ روبرو خواهد شد.

جاده‌های الکتریکی سوئد

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

در حال حاضر مهم‌ترین راه برای شارژ کردن خودروهای برقی مراجعه به ایستگاه‌های شارژ است. با این وجود، سوئدی‌ها در حال توسعه تکنولوژی خودرویی جدیدی هستند که به واسطه آن می‌توان جاده‌ها را به شارژرهایی پویا برای اتومبیل‌های الکتریکی تبدیل کرد!

البته این مسیرهای برقی بیشتر برای کامیون‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی تدارک دیده شده‌اند؛ چرا که این دسته خودروها ضمن اهمیت بیشتر، بالاترین ظرفیت باتری را هم در اختیار دارند.

در عین حال، در ادامه طرح توسعه این سیستم، اتومبیل‌های شخصی نیز قرار است از مزایای این جاده‌های برقی بهره‌مند شوند.

محققینی که مسئولیت توسعه این فناوری را بر عهده دارند، ادعا کرده‌اند که برای این که این طرح بتواند در درازمدت توجیه اقتصادی داشته باشد، باید حدود یک چهارم از جاده‌های کشور سوئد به این فناوری مجهز شوند.

طبیعتا تمرکز طراحان این سیستم، بزرگراه‌ها و جاده‌های شلوغ خواهد بود.

در همین رابطه، یک جاده در این کشور به عنوان مسیر تست انتخاب شده و قرار است فرآیند تبدیل کردن آن به یک شارژر برای خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

البته روش انجام این کار هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. یکی از ایده‌های اصلی در این خصوص، استفاده از شبکه‌ای از کابل‌ها و دکل‌هاست که مشابه آن‌ها در برخی کشورهای دیگر اروپایی برای اتوبوس‌های برقی و تراموا استفاده می‌شود. البته در این صورت خودروهای برقی قادر به بهره بردن از این فناوری نخواهند بود.

به همین جهت، عده‌ای دیگر از دانشمندان، تعبیه ریل‌های مخصوص شارژر، نظیر آنچه در برخی سیستم‌های مترو شاهدش هستیم را پیشنهاد می‌کنند. از سوی دیگر، برخی دیگر هم سیستم شارژ القایی و بیسیم را مناسب‌ترین راه برای شارژ خودروهای برقی از طریق جاده توصیف کرده‌اند.

به نظر می‌رسد روش سوم، مناسب‌ترین روش برای برای خودروهای برقی شخصی است و بر اساس تحقیقات دانشمندان می‌توان با استفاده از این روش، اندازه باتری این خودروها را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

این فناوری البته هنوز در مرحله توسعه قرار دارد.

خودروی رکوردشکن مک مورتری

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

ماه جولای ۲۰۲۳ اعلام شد که خودروی فوق‌العاده McMurtry Spéirling با توان شگفت‌انگیز ۱۰۰۰ اسب بخاری که تنها در صد دستگاه تولید شده و رکوردهای فوق‌العاده‌ای را به نام خود ثبت کرده با قیمت یک میلیون دلار به فروش خواهد رسید.

شاکله این عملکرد فوق‌العاده خودروی مک مورتری بر پایه تعبیه یک سیستم خلاقانه فن در آن است که قادر به تولید نیروی رو به پایین (downforce) 4400 پوندی است که باعث می‌شود خودرو محکم به کف جاده بچسبد!

البته این نخستین بار نیست که یک اتومبیل با استفاده از فن، هوای زیر خودرو را مکش می‌کند تا نیروی رو به پایین افزایش پیدا کند. پیش از این، خودروی فرمول یک Brabham BT46 هم از همین فناوری برای ارائه داون فورس بسیار بالا استفاده کرده بود.

با این وجود، مک مورتری این تکنولوژی را به سطح فوق‌العاده بالایی ارتقا داده و عملکرد فنی خیره‌کننده‌ای را ارائه کرده است.

در آخرین تست‌های انجام شده روی این خودرو، زمان رسیدن آن از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۱.۴ ثانیه بود و رسیدن آن از سکون به سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت تنها ۴.۹۸ ثانیه زمان برد. علاوه بر این، طی کردن مسافت چهارصد متر توسط این خودروی تنها ۷.۹۷ ثانیه زمان برد.

برای مقایسه، بد نیست بدانید که هایپرخودروی بوگاتی شیرون برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به حدودا یک ثانیه زمان بیشتر نیاز دارد!

البته هایپرخودروهای بر پایه فن هرگز نمی‌توانند کیفیت رانندگی عمومی جامعه را چندان تغییر دهند؛ اما خودروهای با عملکرد فوق‌العاده بالا تا ابد وام‌دار دستاورد فنی شگفت‌انگیز McMurtry Spéirling خواهند بود!

ورق محافظت از رنگ Llumar با توانایی ترمیم خودکار رنگ

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

خط افتادن بدنه، کنده شدن رنگ و ساییده شدن بدنه خودرو از جمله مواردی هستند که تمامی رانندگان باید با آن‌ها سر و کار داشته باشند. با این وجود ورق محافظت رنگ ساخته شده توسط Llumar می‌تواند به این مساله به‌طور کامل پایان دهد!

این ورق خارق‌العاده به لطف چسب‌های منحصربفردش که حتی پس از به کار گرفتن هم مایع باقی می‌ماند، می‌تواند به‌طور خودکار خط و خش‌ها را ترمیم کرده و وضعیت اولیه خود را بازیابی کند!

این کار تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد و پس از آن، هرگونه خط و خشی از سنگ، براده یا سایر آسیب‌های فیزیکی به‌طور کامل از بین رفته و رنگ خودرو به‌طور کامل ترمیم می‌شود.

البته این رنگ فناناپذیر نیست! چرا که به محض آسیب دیدن لایه فلزی زیرین این ورق، اثر محافظتی آن هم از بین خواهد رفت. با این وجود، عملکرد این سیتسم خلاقانه در محافظت از رنگ خودرو بی‌رقیب و شگفت‌انگیز است.

سیستم محافظ از رنگ Llumar همچنین به‌طور تجاری هم در برخی بازارهای دنیا قابل خرید است. با این وجود فروشنده آن باید با دسترسی به دیتابیس این کمپانی، مقدار مناسب از ماده محافظت کننده برای هر مدل خودرو را پیدا کند.

این ورق محافظ به‌طور خاص برای صاحبان خودروهای لوکس و گرانقیمت مناسب است؛ چرا که ترمیم کوچکترین خط و خش این خودروها هزینه بسیار سنگینی را به راننده تحمیل خواهد کرد.

در عین حال، همه افراد می‌توانند برای محافظت از رنگ خودرویشان این ورق نازک و بسیار کاربردی را تهیه کنند.

نمایشگر HUD واقعیت افزوده WayRay

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

صفحه نمایش‌های روی شیشه (heads-up display) روش مناسبی برای دریافت اطلاعات مربوط به مسیر، سرعت و سایر پارامترهای رانندگی بدون نیاز به چشم برداشتن از جاده هستند.

کمپانی WayRay با سرمایه‌گذاری سنگینی که از سوی هیوندای و پورشه دریافت کرده، همین الان یکی از تاثیرگذارترین بازیگران بازار صفحه نمایش‌های HUD به شمار می‌رود. با این وجود برنامه اصلی این کمپانی برنامه ریزی برای ساخت صفحه نمایش‌های واقعیت افزوده (AR) در آینده است.

از این طریق، WayRay می‌تواند اطلاعاتی مانند مکان‌های دیدنی در مسیر، تخفیف‌های فروشگاه‌های مختلف یا حتی تبلیغات مختلف را روی شیشه راننده نمایش داده و تحولی مهم را در سیستم اطلاع‌رسانی به راننده ایجاد کند.

کمپانی WayRay ادعا کرده که نمایش تبلیغات واقعیت افزوده بیشتر برای تاکسی‌ها در نظر گرفته شده و هم برای رانندگان و هم سرنشینان مفید خواهد بود؛ چرا که می‌توان با تماشای این تبلیغات بخشی از هزینه سفر را پرداخت کرد!

البته استفاده تبلیغاتی از ایک نمایشگرها می‌تواند باعث نارضایتی بخش از رانندگان شود. با این وجود، قابلیت‌های دیگری مثل نمایش نقاط حائز اهمیت مسیر یا مسیریابی می‌تواند رضایت اکثر افراد را جلب کند.

البته همانند تمامی تکنولوژی های پیشرفته خودرویی دیگر، باید منتظر ماند و دید طرح اولیه WayRay چه زمانی به تولید تجاری رسیده و واقعا روی خودروها نصب می‌شود!

پانل‌های تغییررنگ دهنده بی ام و

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

پانل‌های E Ink بی ام و که در نمایشگاه CES 2022 رونمایی شدند، قابلیت تغییر رنگ آنی را به خودروها می‌بخشند و پتانسیل ایجاد تغییرات شگرف در آینده صنعت خودروسازی را دارند.

البته در آن زمان، این پانل‌ها تنها در محدوده رنگی سیاه، سفید و خاکستری تغییر رنگ می‌دادند و قادر به بهره بردن از رنگ‌های دیگر نبودند.

مهم‌ترین مزیت مورد اشاره برای این پانل‌ها مدیریت مصرف انرژی در شرایط دمایی مختلف است. به‌عنوان مثال، در روزهای گرم، می‌توان رنگ خودرو را به سفید تغییر داد تا حرارت را دفع کرده و باعث خنک‌تر شدن کابین خودرو شود. از سوی دیگر، در روزهای سرد نیز می‌توان با انتخاب رنگ سیاه، حرارت را بیشتر جذب کرد و کابین را گرم‌تر نمود!

از زمان رونمایی این پانل‌های انقلابی، مهندسین بی ام و در حال کار روی یافتن استفاده‌های مختلف برای آن‌ها بوده‌اند. در همین رابطه، یکی از مسئولین این شرکت ادعا کرده که چندین تیم داخلی مشغول تحقیق روی امکان‌سنجی استفاده از این پانل‌ها در داخل کابین دستگاه بوده‌اند.

این تکنولوژی هم‌اکنون قادر به استفاده از رنگ بوده و لزومی به استفاده از رنگ‌های سیاه و سفید و خاکستری در آن وجود ندارد. علاوه بر این، BMW تصمیم دارد امکان اسپری کردن این رنگ‌های هوشمند روی بدنه خودرو را نیر فراهم کند تا استفاده از آن نیازمند نصب پانل‌های جدید نباشد.

البته هنوز بخش بزرگی از کاربری این پانل‌های BMW به‌طور کامل کشف نشده است. با این وجود، به نظر می‌رسد زودتر از آنچه انتظارش را داریم، شاهد استفاده از این پانل‌ها در صنعت خودروسازی خواهیم بود.

هایپرخودروی برتون که از ضایعات پلاستیکی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند!

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

برند خوشنام طراحی ایتالیایی، برتونه، به‌تازگی توسط سرمایه‌گذارانی جدید خریداری شده است. تحت این مالکیت جدید، Bertone در پایان سال ۲۰۲۲ از یک هایپرخودروی شگفت‌انگیز تحت نام GB110 رونمایی کرد که طراحی بسیار جذاب و تهاجمی داشته و قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار را ارائه می‌کند.

با این وجود، مهم‌ترین نکته پیرامون این هایپرخودرو که در تیراژ بسیار محدود تولید می‌شود، استفاده آن از ضایعات پلاستیک به‌عنوان سوخت است!

اجرای این تکنولوژی خیره‌کننده خودرویی از طریق همکاری Bertone با Select Fuel میسر شده است. بر اساس این فناوری، موتور خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که قادر به استفاده از سوخت با کربن پایین خواهد بود.

این فناوری به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای برقی معرفی شده که هم قادر است خودروهای احتراق داخلی را زنده نگه دارد و هم از آلودگی این دسته خودروها بکاهد.

در این مسیر، سلکت فیول با تبدیل زباله‌های پلاستیکی به فرآورده‌های خام پتروشیمی، سوخت لازم برای عملکرد این خودرو را فراهم می‌کند.

برتونه البته اهداف بزرگی را برای طرح خود در نظر گرفته و قصد دارد امکان استفاده از این سوخت‌ها را در تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی فراهم کند؛ چرا که از این طریق می‌توان زباله‌های پلاستیکی را از یک تهدید زیست محیطی به یک عنصر بسیار کلیدی تبدیل کرد!

البته این طرح هنوز در ابعاد بسیار کوچکی در حال پیشرفت است و برتون از جمله اولین برندهایی است که این ایده را دنبال می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد تا تجاری سازی این فناوری انقلابی زمان زیادی باقی مانده است.

تایرهای بدون هوای میشلین

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

بر خلاف بسیاری فناوری‌های کلیدی صنعت خودروسازی که در گذر زمان دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده‌اند، تایر خودروها همچنان به همان شکل اولیه خود مشغول فعالیت هستند!

استفاده از تیوپ‌های پر از هوا در لاستیک خودروها آن‌ها را به‌شدت در معرض پنچری، خرابی و سایر ایرادات فیزیکی قرار می‌دهد. به همین جهت، کمپانی مطرح Michelin به‌تازگی از تایرهایی بدون هوا رونمایی کرده که فاقد این ایرادات خواهد بود.

البته چندین برند مختلف در حال حاضر مشغول توسعه این تکنولوژی جذاب خودرویی هستند. با این حال میشلین تنها شرکتی است که نمونه‌ای واقعی از این تایرها را ساخته و به طور عملی آزمایش کرده است.

نخستین تست‌های این تایرها، اوایل سال ۲۰۲۳ انجام شد؛ جایی که تایر تعدادی از خودروهای پست DHL با نمونه‌های بدون باد میشلین تعویض شد.

هدف از این کار، جمع‌آوری داده توسط میشلین بود تا پیش از عرضه انبوه آن به بازار، تست‌های کیفی کامل روی آن‌ها انجام شود.

طراحی منحصربفرد بافت داخلی این تایرها در کنار استفاده از پلاستیک تقویت شده توسط فیبرهای شیشه باعث شده که این لاستیک‌های میشلین بدون این که خطر پنچری تهدیدشان کند، قادر به گذر کردن از روی اجسام تیز باشند.

میشلین ادعا کرده که تکنولوژی تایر بدون باد تقریبا برای استفاده عمومی در خودروهای شخصی آماده است و تست‌های سرعت بالا نیز روی این محصولات انجام شده تا دوام آن‌ها به تایید مقامات کشورهای مختلف برسد.

در عین حال هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که چه زمانی این تایرها را به‌طور عمومی در بازار مشاهده خواهیم کرد.

سیستم تعلیق جهنده BYD

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

BYD هم یکی از کمپانی‌های مطرحی است که تازه‌ترین تکنولوژی خودرویی خود را رونمایی کرده و می‌تواند تاثیر بسزایی در آینده صنعت خودروسازی داشته باشد.

این کمپانی چینی موفق به توسعه یک سیستم تعلیق کاملا تنظیم‌پذیر شده که آزادی عمل فراوانی به راننده داده و چنان که از ویدیوی رونمایی آن برمی‌آید، قادر است خودروها را از روی زمین بپراند یا روی سه چرخ حرکت دهد!

البته کاربردهای این فناوری در واقعیت بسیار بیشتر و کلیدی‌تر است!

امکان تنظیم سیستم تعلیق خودرو به راننده امکان می‌دهد که با افزایش ارتفاع اتومبیل در مسیرهای پر از موانع، ریسک آسیب رسیدن به اجرای مختلف خودرو را پایین بیاورد.

این تکنولوژی البته در حال حاضر در اختیار خودروهای سفارشی قرار دارد. با این حال، BYD می‌تواند نخستین برندی باشد که این سیستم تعلیق را به خودروهای شهری آورده و در اختیار عموم رانندگان قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، رانندگان خودروهای شاسی بلند هم می‌توانند با استفاده از این فناوری، با کاهش ارتفاع خودروی خود، ضمن برخورداری از قابلیت‌های آفرودی، عملکرد موتور را نیز بهینه‌تر کنند.

از سوی دیگر امکان رانندگی با سه چرخ نیز قابلیت جذاب دیگری است که می‌تواند در صورت پنچر شدن خودرو کمک بزرگی به راننده کند.

BYD اعلام کرده که از این سیستم تعلیق هیدرولیکی شگفت‌انگیز خود برای نخستین بار در شاسی بلند Yangwang U8 استفاده خواهد کرد. با این وجود این کمپانی چینی ظاهرا هیچ برنامه‌ای برای عرضه این سیستم تعلیق در دیگر نقاط دنیا ندارد!

پانل خورشیدی Fisker در سقف خودروها

۱۱ تکنولوژی خودرویی که می‌توانند صنعت اتومبیل سازی را با تحولاتی بزرگ روبرو کنند.

در صورتی که محاسبات کمپانی Fisker درست از آب در بیایند، پانل‌های خورشیدی به کار رفته در خودروی شاسی بلند Fisker Ocean آن را به بهینه‌ترین خودروی تولید شده در تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی تبدیل خواهند کرد!

فیسکر ادعا کرده که در مناطق خورشیدی، این خودرو قادر است به لطف تجهیز به پانل‌ها خورشیدی، هر سال مسافتی حدود ۲۴۰۰ کیلومتر بیشتر از خودروهای معمولی بپیماید! این مقدار البته تازه شروع کار است و در ادامه می‌توان انتظار افزایش آن را هم داشت.

بر اساس گزارش‌های موجود، یک راننده آمریکایی در هر سال به‌طور متوسط مسافتی ۲۸ هزار کیلومتری را با خودروی خود می‌پیماید. به این ترتیب با استفاده از پانل‌های خورشیدی فیسکر می‌توان به بازدهی حدودا ده درصد بیشتر رسید.

البته بد نیست بدانید که پیش‌تر تلاش‌های فراوانی برای استفاده از پانل‌های خورشیدی در اتومبیل‌های تجاری انجام شده که اکثر آن‌ها منجر به شکست شده‌اند.

بنابراین در صورتی که Fisker قصد داشته باشد واقعا تغییری در صنعت خودروسازی ایجاد کند، باید سیستمی بهینه‌تراز رقبایش ارائه داده و بر چالش‌های موجود غلبه کند.

در عین حال در صورتی که این کمپانی واقع قادر به ارائه چیزی که ادعا کرده باشد، می‌توان امیدوار بود که بزودی شاهد فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی خودرویی پانل‌های سولار در اتومبیل الکتریکی خواهیم بود.

منبع: گجت نیوز

 

در شبکه های اجتماعی نوین اکسپو همراه ما باشید

شبکه های اجتماعی نوین اکسپو

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید: