وبلاگ

نویسندگی، نکاتی مهم برای تقویت مهارت نویسندگی

مهارت نویسندگی یکی از مهارت‌های بنیادی‌ست. که بیش از آن چیزی که فکرش را بکنیم، زندگی و امور روزانه ما به آن گره خورده است.
نویسندگی نوین اکسپو

 

۱. عادت نوشتن را در خودتان به وجودبیاورید

تا می‌توانید نوشتن را به یک عادت خوشایند روزانه تبدیل کنید.

اگر می‌توانید، پیشنهاد می‌کنم روزتان را با نوشتن آغاز کنید و شب را هم با نوشتن به اتمام برسانید.

 

۲. مطالعه را به یک عادت دائمی در خودتان تبدیل کنید

همان‌طور که بزرگان نویسندگی هم بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند، مطالعه ورودی‌های مغز ما را فراهم می‌کنند و نوشتن یکی از خروجی‌های مهم و ماندگار آن است؛ بنابراین بدون دادن ورودی مناسب به مغزمان نخواهیم توانست خروجی مناسب را از آن بگیریم.

مطالعه یکی از عادت‌های لذت‌بخش و دائمی در طول روز است

بحث‌های زیادی در فضاهای مختلف و به بهانه‌های گوناگون در مورد محاسن و معایب کتاب‌ها الکترونیکی و کتاب‌های کاغذی و کتاب‌خوان‌ها صورت گرفته ولی هیچ‌کدام از این بحث‌ها اهمیتی ندارند. صرفاً به دنبال مطالعه باشیم

 

۳. توسعه دایره واژگانی

یکی از اصول اصلی و مهم در تبدیل شدن به یک نویسنده خوب، توسعه دایره واژگانی است .

از جمله تمرینات مفید و تأثیرگذار برای توسعه دایره واژگانی، یادداشت کلمات ناآشنا در هنگام مطالعه و تلاش برای استفاده از آن‌ها در نوشته‌هایمان است.

منظور از کلمات ناآشنا آن‌هایی هستند که هنگام مطالعه احساس می‌کنیم برایمان تازگی دارند و استفاده زیادی از آن‌ها در نوشته‌هایمان نمی‌کنیم.

۴. رونویسی کنید

این تمرین هم می‌تواند بسیار مفید و تأثیرگذار باشد.

مهم‌تر از رونویسی، انتخاب کتاب و متونی است که از روی آن‌ها می‌نویسیم.

انتخاب کتاب‌ها و آثار نویسندگانی که به سبک نوشتاری آن‌ها علاقه داریم و مطالعه آن‌ها برایمان لذت‌بخش‌تر است، می‌تواند باعث خوشایند شدن این کار و همچنین روند سریع‌تر بهبود سبک نوشتاری ما شود.

 

۵. نوشته‌های خودتان را با صدای بلند بخوانید

قبلاً هم در سایر یادداشت‌های این وبلاگ در خصوص نویسندگی به اهمیت بازنویسی متون و اصلاح آن‌ها پرداخته‌ام و توصیه‌های لازم را هم ارائه کرده‌ام.

اما یکی از اقدامات مهم مرحله بازنویسی، روخوانی متن است.

نوشته‌هایی که قصد انتشار آن‌ها و یا ارسالشان به فردی دیگر را داریم، بهتر است یک بار با صدای بلند برای خودمان بخوانیم. در این صورت علاوه بر یافتن راحت‌تر ایرادات و اشتباهات، بازخورد خوبی به خودمان در خصوص کیفیت نوشتارمان خواهد بود تا در جهت بهبود آن‌ها گام برداریم و پیوسته آن را بهتر کنیم.

 

۶. کار نوشتن و ویرایش متن را به صورت هم‌زمان انجام ندهید

همان‌طور که گفته شد ویرایش و بازنویسی جزو مراحل مهم در نوشتن یک متن هستند.

نکته مهم در این خصوص، نداشتن عجله برای بازنویسی و ویرایش و اختصاص وقت کافی و مناسب برای انجام این کار است.

در صورت داشتن عجله در این کار و انجام هم‌زمان کارهای نوشتن و ویرایش و بازنویسی، به احتمال زیاد موفق به نوشتن یک متن مناسب نخواهیم شد.

 

۷. اول از همه برای خودتان بنویسید

وقتی که ما تلاش می‌کنیم تا بر اساس سلایق و علایق دیگران متنی را بنویسیم، به احتمال زیاد و به دلیل عدم آشنایی کافی با مخاطب و سلایق او، موفق به این کار نخواهیم شد.

به نظر می‌رسد، بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که هر متنی را ابتدا و در درجه اول برای خودمان بنویسیم.

یعنی اینکه ابتدا باید خودمان از نوشته خودمان لذت ببریم و در مرحله بعد به دنبال این باشیم که دیگران هم نوشته‌های ما را بخوانند و بپسندند.

نویسندگی، نکاتی مهم برای تقویت مهارت نویسندگی

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید: