ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی مشهورترین ماساژ جهان محسوب می‌شود و به عنوان ماساژدرمانی استفاده گسترده‌ای دارد.
ماساژ سوئدی مرکز ماساژ مرجان آزادی

ماساژ سوئدی از محبوب ترین و شایع ترین انواع ماساژ می باشد

در کشور سوئد، ماساژ سوئدی به نام «ماساژ کلاسیک» شناخته می‌شود و دقیقاً همینطور نیز هست – یک درمان کلاسیک که استانداردهای غربی را برای ماساژ به نمایش می‌گذارد.

ماساژ سوئدی نوعی ماساژ درمانی است که با کل بدن سروکار دارد و به بافت‌های نرم و ماهیچه‌ها این امکان را می‌دهد تا به بازیابی سلامت انسان کمک کنند. این ماساژ تأثیر شل‌کننده دارد و توازن‌دهنده سیستم عصبی است.

مرکز ماساژ مرجان آزادی

انواعی از تکنیک‌ها در ماساژ سوئدی وجود دارند. فشار دایره‌ای که با دست‌ها و کف دست‌ها اعمال می‌شود، ورز‌دادن محکم، ضربه‌های سبک و چند تکنیک دیگر مربوط به ماساژ سوئدی هستند.

این ماساژ شامل متدهایی بر اساس فیزیو لوژی و آناتومی طب غربی است که در آن از پنج تکنیک دست ورزی بافتهای نرم بدن استفاده میشود. با این ماساژ میتوانید اسپاسم های عضلانی و تنش های عصبی را از بین ببرید، همچنین در این روش با هدایت خون به سمت قلب، عضلات و اندامها پرورش میابند و این امر سبب خروج اسید لاکتیک و سایر سموم از بدن می گردد. ماساژ سوئدی در درمان بیماریهای اعصاب مفید می باشد.

مزایای ماساژ سوئدی

تکنیک‌های مختلف ماساژ سوئدی به بهبود گردش خون، آرام‌کردن عضلات و احساس آرامش بیشتر شما کمک می‌کند. این ماساژ با مالش طولانی‌مدت ماهیچه‌ها و نوازش آن‌ها بازگشت خون به قلب را تسهیل می‌کند.

ماساژ سوئدی سطح اکسیژن خون را افزایش می‌دهد. برخلاف ماساژ «بافت عمیق»، ماساژ سوئدی از نوازش‌های نرم‌تر روی اعضای استخوانی و ظریف‌تر بدن استفاده کرده و هنگامیکه به پوشش ضخیم‌تر عضلانی می‌رسد این نوازش‌ها محکم‌تر می‌شوند. فرآیند تنظیم فشار، این ماساژ را به ماساژی ایده‌آل برای شل‌‌کردن عضلات تبدیل می‌کند.

ماساژ سوئدی که همه آن را برای تسکین‌دهندگی عضلات سفت و تقویت بهتربودن می‌شناسند چند مزیت دیگر نیز دارد که عبارتند از:

  • کاهش فشار عضلانی با دفع سموم بدن
  • کمک به گردش خون و گردش هوا در سراسر بدن
  • کمک به انعطاف لیگامنت‌ها و تاندون‌ها و بهبود بازه حرکتی
  • کاهش استرس جسمی و ذهنی
  • کاهش بازگشت درد و کاهش دردهای مزمن

انواع تکنیک‌ های ماساژ سوئدی

ماساژورها از ۵ تکنیک اصلی برای یک ماساژ سوئدی استفاده می‌کنند.

نوازش و سر دادن دست بر روی بدن (افلوراژ)

ماساژ سوئدی با مجموعه‌ای از نوازش‌ها شروع می‌شود که به آن افلوراژ می‌گویند. افلوراژ یک واژه فرانسوی به معنای «به آرامی لمس کردن» است. این تکنیک شامل مجموعه‌ای از ماساژ طولانی، گلایدینگ یا دایره‌ای است که با درجات مختلفی از فشار اعمال می‌شود. افلوراژ گرفتگی‌های عضلانی بیماران را مرتفع می‌سازد. این تکنیک در آغاز جلسه ماساژدرمانی برای گرم‌کردن عضلات اجرا می‌شود و در انتهای آن نیز جهت آرام‌کردن عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان فشاری که در هر نوازش اعمال می‌شود به نیازهای بیمار بستگی دارد. به طور کلی ۳ روش رایج برای اعمال افلوراژ وجود دارد:

نوازش عصبی

نوازش عصبی، سَبُک‌ترین روش افلوراژ به شمار می‌آید. این روش شامل فشار بسیار سبک نوک انگشتان بر روی سطح بدن است. برای شل‌سازی اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأثیر قابل‌توجهی بر روی سیستم عصبی عضلانی ندارد.

افلوراژ سطحی

رایج‌ترین روش برای اعمال افلوراژ، افلوراژ سطحی است. این روش در ابتدای یک ماساژ برای استفاده از روغن ماساژ و گرم‌شدن عضلات و بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوازش‌ با استفاده از «کفِ دستِ باز» در نواحی گسترده‌ای از بدن با درجات مختلفی از فشار انجام می‌شود و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

افلوراژ عمیق‌ تر

افلوراژ عمیق‌تر شبیه به افلوراژ سطحی است اما فشار بیشتری بر روی نواحی مخصوصی از بدن اعمال می‌شود. مخصوصاً نواحی که دارای گرفتگی یا تنش شدید عضلانی هستند.

ورز دادن (پتریساژ)

بعد از این‌که ماهیچه‌ها با نوازش‌ گرم شدند، تکنیک بعدی پتریساژ است. پتریساژ (Petrissage) از لغت فرانسوی پتریر (Petrir) به معنای «ورز‌ دادن» می‌آید. این تکنیک عموماً با فشرده‌سازی بافت‌های نرم یک ناحیه از طریق ورز دادن یا فشار دادن ریتمیک انجام می‌شود.

این حرکت مخصوصاً برای کشش و شل‌کردن عضلات منقبض مفید واقع می‌شود. همچنین در بهبود گردش خون تأثیرگذار است و به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. در حالیکه پتریساژ به چندین روش مختلف اعمال می‌شود، چهار روش رایج این تکنیک عبارتند از:

ورز دادن

ورز دادن رایج‌ترین روش پتریساژ است و این روش را می‌توان با ورز دادن خمیر توسط شاطر نانوایی قیاس کرد. این روش بوسیله بالا کشیدن بافت نرم یک ناحیه و سپس فشردن آن به صورت آرام و با ریتم دایره‌ای به کمک کف هر دو دست انجام می‌شود. مقدار فشار اعمال‌شده متفاوت است اما ورز دادن، مخصوص نفوذ عمیق عضلانی است.

پیچیدن

پیچیدن شبیه به ورز دادن است با این تفاوت که قبل از بالا کشیدن، فشردن یا به عقب برگرداندن، این روش با فشرده‌سازی بافت نرم علیه ساختار زیرین آن (استخوان‌ها و غیره) آغاز می‌شود.

رولینگ

روش رولینگ با بالا کشیدن و فشردن بافت‌های نرم با یک الگوی جانبی اعمال می‌شود. این روش پتریساژ یا برای فیبرهای عضلانی (رولینگ عضله) و یا برای اپیدرم پوست (رولینگ پوست) اعمال می‌شود.

بالا کشیدن یا لیفتینگ

روش لیفتینگ شبیه به ورز دادن است اما به جای اعمال حرکات فشرده‌ساز با کف هر دو دست، این روش با انگشت شست و دو انگشت کناری شست انجام می‌شود.

از آنجاییکه پتریساژ را می‌توان به شیوه‌های مختلف و با درجات مختلفی از فشار اعمال کرد، مزایای درمانی بسیاری برای بیمارانی دارد که دچار انقباض و آسیب‌های عضلانی شده‌اند. پتریساژ زمان‌برترین روش ماساژ سوئدی محسوب می‌شود.

مالش یا فریکشن

در ماساژ سوئدی، فریکشن یک تکنیک مالشی متمرکز است که به ناحیه‌ای خاص از بدن اعمال و معمولاً تنها با انگشتان و شست‌ها انجام می‌شود. فرآیند فشرده‌سازی اغلب با ریتم دایره‌ای (مالش دایره‌ای) یا ریتم عمودی (مالش عرضی) انجام می‌شود.

تلفیق دقت و فشار، تکنیک مالش را برای نرم‌کردن و تنظیم مجدد فیبرهای عضلانی منقبض و همچنین برای درمان نواحی مخصوص مانند آرنج تبدیل به تکنیکی ایده‌آل کرده است.

ضربه زدن، کوبیدن یا تَپومنت

تپومنت یک واژه فرانسوی است که معنایش ضربه‌زدن یا کوبیدن است. این تکنیک شامل اعمال ضربه ریتمیک به بدن بیمار است. تکنیک ضربه‌زدن برای تحریک جریان خون و اندورفین در بدن اعمال می‌شود. این تکنیک مخصوصاً برای شل‌کردن عضلات سفت و تخلیه لنفاوی، مفید واقع می‌شود. میزان فشار یا نیروی مورد استفاده در تکنیک ضربه‌زدن به نیاز بیمار بستگی دارد اما ۵ روش رایج برای اعمال تکنیک ضربه‌زدن عبارتند از:

چکش‌زنی

در این روش با یک مشت بسته به بدن بیمار ضربه می‌زنیم. این رویکرد مخصوصاً برای اعمال نیرو بر روی نواحی بزرگ نظیر کمر مفید واقع می‌شود.

ضربات بُرشی

این روش به‌وسیله ضربه زدن با کناره‌ دست‌ها انجام می‌شود. ضربات برشی برای اعمال نیرو بر روی یک ناحیه کوچک، مفید واقع می‌شود. این روش رایج‌ترین روش تکنیک ضربه‌زدن است و اغلب به آن روش کاراته‌ای نیز می‌گویند.

سیلی یا اِسلَپینگ

این روش به‌وسیله سیلی‌زدن آرام با استفاده از کف دست‌ها انجام می‌شود. از روش اسلپینگ برای تحریک عضلانی استفاده می‌شود.

ضربات سرعتی

این روش به‌وسیله ضربات سریع با نوک انگشتان انجام می‌شود. روش ضربات سرعتی سَبُک‌ترین روش اعمال فشار محسوب می‌شود و مخصوص بیمارانی است که دچار حساسیت‌های مخصوص هستند.

ضربه با دستان انحنایی

در این روش با دستان انحناداده‌شده ضربه وارد می‌شود. این روش برای اعمال نیروی عمیق برای نواحی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لرزش یا ویبرِیشن

تکنیک لرزش همانطور که از اسمش پیدا است با لرزاندن ریتمیک یک ناحیه از بدن برای شل‌کردن و آرام کردن آن اعمال می‌شود. شدت و فشار این تکنیک به ناحیه‌ای از بدن بستگی دارد که تحت درمان است. این تکنیک را می‌توان به روش‌های مختلف انجام داد. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از کف هر دوست برای یک ناحیه بزرگ و پشت دست یا انگشتان برای ناحیه‌ای حساس و کوچک نظیر صورت اشاره کرد. این روش مخصوصاً برای تسکین اعصاب و درمان نواحی دارای بافت‌های زخمی مفید واقع می‌شود.

 

مرکز ماساژ مرجان آزادی

دستانی جانبخش، آرامشی ماندگار با بهره مندی از ماسور و ماسیس های باتجربه در استان البرز

اطلاعات تماس   ۰۹۱۲۶۱۳۶۰۰۴

 

 

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید: