وبلاگ

قیمت دلار به کدام سمت می‌رود؟

قیمت جهانی طلا امروز ۵ مهر ۱۴۰۲
قیمت دلار به کدام سمت می‌رود؟

قیمت دلار وارد فاز ثبات نشده و همچنان بین آمار بانک مرکزی و کارشناسان بازار ارز اختلافاتی وجود دارد.

به گزارش نوین اکسپو به نقل از  نبض بازار، سیدکمال سیدعلی با تاکید بر اینکه حتی آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد وضعیت به آن خوبی که دولت تبلیغ می‌کند نیست و ما هنوز وارد دوره ثبات نشده‌ایم.

او به این نکته اشاره کرد که استقراض از بانک مرکزی در حقیقت غیرمستقیم صورت می‌گیرد و دولت با دستور دادن به بانک‌ها برای خرید اوراق یا تامین هزینه خرید کالاهای اساسی و … درصدد تامین کسری بودجه برمی‌آید.

این کارشناس حوزه ارزی تاکید کرد: دولت روی مساله کاهش رشد نقدینگی مانور می‌دهد اما پایه پولی در حال افزایش است و در نتیجه همین امر نشان از غیرمستقیم شدن مسیرهای مستقیم دارد. به عبارت دیگر باید در نظر داشته باشید که افکار عمومی و مردم واقعیات را می‌بینند و تبعات اقدامات تنها در آمار و ارقامی که به نفع دولت تفسیر می‌شود نمود ندارد.

قیمت دلار ۵ مهر ۱۴۰۲ / دلار گران می‌شود

امروز دلار در بازار آزاد مانند روز قبل، با افزایش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در بازار آزاد که روز قبل تا ۴۹،۳۵ تومان رسیده بود، امروز به ۴۹,۴۰۰ تومان رسید.
در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۱ هزار و ۱۸۱ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۷ هزار و ۴۳۷ تومان رسیده است.
قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز به ۴۳ هزار و ۸۵۵ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۳۹ هزار و ۸۶۸ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات، ۱۱ هزار و ۲۱۳ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۱۹۴ تومان است.
قیمت جهانی طلا امروز ۵ مهر ۱۴۰۲ / سقوط اونس به کانال ۱۸۰۰ دلار
قیمت هر اونس طلا امروز چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ به ۱۸۹۹ دلار و ۷۰ سنت رسید.

احتمال افزایش دوباره نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا ارزش دلار و سود اوراق قرضه خزانه داری این کشور را بالا برده و سبب کاهش قیمت طلا در روز چهارشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ شد.

نرخ بالای بهره هزینه نگهداری سرمایه‌های غیر سوددهی مانند طلا را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۸۹۹ دلار و ۷۰ سنت رسید.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۷۸ درصد کاهش به ۲۳ دلار و ۲ سنت رسید و پلاتین با ۰.۰۷ درصد افزایش ۹۸ دلار و ۲۴ سنت معامله می‌شود.

نرخ حباب سکه امروز ۵ مهر ۱۴۰۲

با توجه به عرضه و تقاضا و شرایط بازار ممکن است قیمت سکه بالاتر یا پایین‌تر از رقم محاسباتی باشد. به این اختلاف قیمت، حباب سکه گفته می‌شود. در واقع افزایش قیمت جهانی طلا و قیمت دلار نمی‌توانند به تنهایی نوسان قیمت سکه را توضیح دهند و باید به دنبال دلایل دیگری بود.

به نظر می­ رسد یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری حباب سکه به دلیل آزادی مبادله سکه خصوصاً از طریق معاملات گواهی سکه در بورس و ممنوعیت مبادلات ارز است؛ دلیل دیگر نیز می‌تواند چشم انداز‌های منفی ناشی از مواردی نظیر اخبار تحریم و افزایش انتظارات تورمی و کاهش ارزش پول، تقاضا برای سکه بالا می‌رود و حباب سکه شکل می­ گیرد.

وجود حباب سکه طی چند سال اخیر دائماً بر قیمت ذاتی سکه اثر گذاشته و سبب افزایش قیمت آن شده است. مهمترین دلیل افزایش قیمت سکه انحصار ضرب سکه توسط بانک مرکزی است که موجب نوسانات اخیر به دلیل ذخایر ناکافی و البته نامشخص (نبود شفافیت در اعلام آمار و ارقام ذخایر طلای کشور) طلای بانک مرکزی سبب شده از سال ۱۳۹۷ عرضه سکه به بازار صورت نگیرد و عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازار سکه و مازاد تقاضا موجب افزایش قیمت سکه شود و حباب تقریباً ۲۰ درصدی را در قیمت سکه منجر شود.

وضعیت حباب انواع سکه (امامی، بهار آزادی، نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی) در معاملات امروز بازار سکه در جدول زیر گردآوری شده است.

حباب سکه امامی ۵۱,۷۶۰,۰۰۰
حباب سکه بهار آزادی ۲۳,۹۶۰,۰۰۰
حباب نیم سکه ۳۷,۴۵۰,۰۰۰
حباب ربع سکه ۴۳,۴۵۰,۰۰۰
حباب سکه گرمی ۳۰,۴۱۰,۰۰۰

 

در شبکه های اجتماعی نوین اکسپو همراه ما باشید

شبکه های اجتماعی نوین اکسپو

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید: