وبلاگ

تاریخچه مینا کاری روی مس

هنر میناکاری در ایران بیش از نقاط دیگر تجلی داشته  و یکی از نمونه های قدیمی آن  درعهد صفویه توسط شاردن جهانگرد فرانسه ذکر شده است.
مینا کاری روی فلزنوین اکسپو
مینا کاری هنر درخشان آتش و خاک است، با رنگ های پخته و درخشان که سابقه آن به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد می رسد و ظهور آن بر روی فلز در طول سده ی ششم تا چهارم پیش از میلاد و پس از سال ۵۰۰ پیش از میلاد مشاهده می شود.

به گزارش نوین اکسپو به نقل از معصومه سلیمی

هنر میناکاری در ایران بیش از نقاط دیگر تجلی داشته  و یکی از نمونه های قدیمی آن  درعهد صفویه توسط شاردن جهانگرد فرانسه ذکر شده است. که قطعه ی مینایی از کارهای اصفهان بوده، مشتمل بر طرحی از پرندگان و حیوانات بر زمینه گل و بته به رنگ آبی کم رنگ و سبز و زرد و قرمز.

مینا از گذشته تا به امروز

مشکل بتوان گفت از چه زمانی هنر میناکاری در ایران رواج گرفته است زیرا از روزگاران پیش از عهد صفویه (سده دهم هجری) نمونه هایی از میناکاری در دست نیست و از دوران صفوی هم نمونه های قابل ملاحظه ای بر جای نمانده است.

انواع میناکاری
میناکاری روی سفال :

میناکاری روی سفال در اصفهان وهمدان تولید میگردد البته به طور عمده درهمدان به آن پرداخته می شود .همانطور که از اسمش پیداست روی سفال انجام می گیرد ومراحل نقاشی ،لعاب کاری وکوره را طی میکند.

نوین اکسپو

مینا کاری سلیمی

میناکاری روی شیشه :
این هنر قدیمی هم در ایران وهم در کشورهای دیگر رواج زیادی داشته .آنچه امروزه در این هنر انجام می گیرد نقاشی طرح های زیبا وساده وبعضا طرح هایی به سلیقه هنرمند می باشد واز اصول خاصی پیروی نمی کند .در روزگاران قدیم مینا کاری روی شیشه عبارت بود از کنار هم قرار دادن تکه شیشه های رنگی وترسیم نقوش مذهبی وغیره در کلیساها ومساجد.مانند کلیساهای قدیمی اروپایی که هنوز هم این آثار به جای مانده است .
میناکاری روی فلز :

بحث اصلی ما مینا کاری روی فلز وانواع آن می باشد .برای این منظور از فلزات طلا نقره وبرنج ومس استفاده می شود .اوج این هنر در زمان سلجوقیان بوده که کار برروی ظروف برنجی انجام می شده .امروزه به طور خاص از مس برای این امر استفاده می شود به دلیل سهولت دستیابی، قیمت مناسب تر نسبت به بقیه فلزات وشکل پذیری راحت این فلز می باشد.

 

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید: