وبلاگ

تاثیر ساک دستی پارچه ای بر محیط زیست

تاثیر ساک دستی پارچه ای بر محیط زیست
تاثیر ساک دستی پارچه ای بر محیط زیست/برند زپ /نمایشگاه مجازی صنایع دستی نوین اکسپو

تاثیر ساک پارچه ای بر محیط زیست موضوعی است که این روزها ذهن اغلب طرفداران محیط زیست را به خود مشغول کرده است. براساس تحقیقات صورت گرفته کیسه های پلاستیکی از طریق باکتری ها قابل تجزیه هستند اما این کار ممکن است ۱۰۰۰ سال طول بکشد،

به گزارش نوین اکسپو  به نقل از پارس کاور 

این مدت طولانی برای تجزیه هر یک از این کیسه های پلاستیکی منجربه نابودی محیط زیست می شود، بنابراین باید در جستجوی کالای جایگزینی بود تا از این آسیب جدی که به محیط زیست و حیوانات وارد می شود جلوگیری کند. امروزه ساک پارچه ای تبدیل به جایگزین مناسب این کیسه های پلاستیکی شده است که نه تنها مزایای بسیار بیشتری برای مشتریان دارد، بلکه دوستدار محیط زیست نیز می باشد. از همین جهت ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با تاثیر ساک پارچه ای بر محیط زیست برای شما عزیزان توضیحاتی را ارائه دهیم.

با توجه به افزایش مشغله کاری افراد و مسافت دور مراکز خرید به محل زندگی آن ها، اغلب تمایل دارند تمام محصولات مورد نیاز خود را به صورت یک جا خریداری نمایند، این امر حجم زیادی از نایلون ها را در دست مشتری قرار می دهد که هر یک از آن ها می تواند خطر بزرگی برای محیط زیست داشته باشد. شاید با خود بگویید می توان از این نایلون ها به عنوان کیسه زباله استفاده کرد اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید بعد از رها کردن این کیسه ها در محیط زیست چه اتفاقی رخ می دهد؟

 

در طول یک شبانه روز حدود ۵/۴ میلیون تن زباله توسط مردم دنیا تولید می شود که ۵۰ هزار تن آن توسط ایرانیان می باشد، براساس همین آمار حدود ۳۲ درصد زباله های شهری شامل پلاستیک است که متاسفانه بیشتر آن ها سهم تهرانی هاست. در چنین شرایطی اگر در طول هفته هر خانواده در تهران تنها یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده نماید از مصرف بیش از ۸۰۰ میلیون پلاستیک در یک سال جلوگیری می شود. حالا در نظر بگیرید اگر به طور کل استفاده از کیسه های پلاستیکی را کنار بگذاریم و به جای آن از ساک های پارچه ای استفاده نماییم چقدر از این ضایعات پلاستیکی کاسته می شود. تاثیر ساک پارچه ای بر محیط زیست و حیوانات غیرقابل انکار است و این روزها با توجه به فراگیر شدن این محصول کمتر کسی از آن بی اطلاع است.

 

تاثیر ساک پارچه ای بر کاهش آلودگی هوا

در این مقاله جا دارد علاوه بر تاثیر ساک پارچه ای بر محیط زیست به تاثیر آن بر کاهش آلودگی هوا نیز اشاره نمود، طبق تحقیقات صورت گرفته کیسه های پلاستیکی و نایلونی بیشترین پتانسیل را برای پدیده گرم شدن جهان ایجاد می کنند. همچنین به دلیل ساخته شدن کیسه های پلاستیکی از مواد پلی اتیلن، این کیسه ها تا مدت ها در محیط زیست باقی می ماند و از خود گاز های کربن تولید می کنند که موجب آلودگی شدید هوا می شود، بنابراین استفاده از ساک پارچه ای که قابل بازیافت هستند و از مواد خطرناکی تولید نمی شوند موجب کاهش آلودگی هوا شده و به داشتن هوای پاک و محیط زیست زیبا کمک می کند.

با توجه به آگاهی اغلب مردم از تاثیر ساک پارچه ای بر محیط زیست، استفاده از ساک پارچه ای به جای کیسه های نایلونی در اغلب کشور ها فرهنگ سازی شده است به صورتی که برای تحقق این امر قانونی وضع کرده اند که به ازای هر کیسه پلاستیکی مبلغی را از مردم دریافت نمایند در حالی که ساک های پارچه ای را به صورت کاملا رایگان در اختیار مردم کشورشان قرار می دهند. مردم کشور ما نیز اگر از تاثیر ساک پارچه ای بر محیط زیست، مزایای تبلیغاتی و کاربرد آن برای حمل و جابه جایی انواع کالا ها در سایز ها و وزن های گوناگون مطلع باشند هرگز به سراغ کیسه های پلاستیکی نخواهند رفت.

برای تمامی افرادی که دوستدار محیط زیست و جانوران هستند استفاده از ساک پارچه ای بهترین انتخاب است، ساک های پارچه ای به علت ماندگاری بالا و تجزیه پذیری در محیط زیست جایگزین بسیار خوبی برای ساک ها و پاکت های نایلونی می باشند، از همین جهت با وجود مزایای بسیار و تاثیر ساک پارچه ای بر محیط زیست و قیمت مقرون به صرفه آن ها استفاده از این ساک ها برای مصارف تبلیغاتی و جابه جایی کالاها کار عاقلانه ای است و نظر بسیاری از طبیعت دوستان و مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است.

در مطالعه ای که در سال ۱۹۷۵ انجام گرفت نشان داد که نزدیک به ۴۰۰۰ تن ضایعات پلاستیکی هر ساله وارد اقیانوس می‌شوند و شاید بتوان دلیل اینکه چرا زمین هم اکنون ازکیسه های پلاستیکی اشباع نشده است را فهمید.
با این حال به نظر می رسد به زودی اقیانوس ها مملو از پلاستیک شوند و پلاستیک ها هرگز در طبیعت جذب نشوند.
کیسه‌های پلاستیکی از طریق فاضلاب‌ها به سوی دریاها حرکت می‌کنند به طوری که کیسه های پلاستیکی ۱۰ درصد زباله های سواحل امریکا را شامل می‌شود.
تصور همه ما این است که پلاستیک ها تجزیه نمی شوند و در طبیعت باقی می مانند؛ اما خطر بزرگتر این است که کیسه های پلاستیکی به مرور زمان به قطعات کوچکتر و سمی تر پلی مری تبدیل می‌شوند.
این مواد پلی مری نه تنها تجزیه نشده بلکه سرانجام موجب آلودگی خاک و آب شده و وارد زنجیره غذایی حیوانات می شود.
گفته شده است نزدیک به ۲۰۰ گونه از دلفین ها، وال ها و لاک پشت‌ها هر ساله گرفتار کیسه های پلاستیکی می‌شوند که خوردن این پلاستیک ها و یا گرفتاری در دام آنها در نهایت باعث مرگ حیوانات می شود.
اگر هر کدام از ما از کیسه های پارچه ای استفاده کنیم، معادل استفاده از ۶ کیسه نایلونی در هفته صرفه جویی می‌شود که این رقم در ماه معادل ۲۴ کیسه نایلونی در ماه و ۲۸۸ کیسه در سال می شود.یعنی به طور متوسط اگر یک انسان در طول هفته از ۶ کیسه نایلونی چشم پوشی کند در طول عمر خود معادل ۲۲۱۷۶ کیسه پلاستیکی صرفه جویی می کند.

بهناز شهبازی

و اگر از هر ۵ نفر ۱ نفر در کشورمان از کیسه پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی استفاده کند معادل ۱,۳۳۰,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰ کیسه پلاستیکی در طول عمر متوسط یک انسان صرفه جویی می شود.طی سالهای گذشته بنگلادش استفاده از کیسه های پلاستیکی را ممنوع کرده است.همچنین چین استفاده از کیسه های پلاستیکی رایگان را ممنوع کرده و ایرلند با اعمال مالیات بر کیسه های پلاستیکی در سال ۲۰۰۲ استفاده از ان را به میزان ۹۰ درصد کاهش داد.کشور رواندا نیز در سال ۲۰۰۵ استفاده از کیسه پلاستیکی را ممنوع کرد.

کانادا، هند،افریقای جنوبی، تانزانیا،کنیا، تایلند و سنگاپور هم استفاده از کیسه پلاستیکی را ممنوع و یا در حال ایجاد مقدمات لازم برای اجرای این قانون هستند.
در مارس ۲۰۰۷ سان فرانسیسکو ،اولین شهر امریکا در اعمال قانون ممنوعیت استفاده از کیسه پلاستیکی بود.شهرهای اولکند و بوستون نیز در حال مقدمات لازم برای اجرای این قانون هستند.
موضوع مهم دیگر این است که کیسه های خرید پلاستیکی از مواد پلی اتلینی که از مشتقات نفتی است به دست میاید ساخته می شود.

در نتیجه این سخن می توان اشاره کرد که مصرف کمترکیسه های پلاستیکی، وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد که چین با اعمال قانون ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی رایگان ۳۷ میلیون بشکه نفت در سال صرفه جویی می‌کند.با عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی نه تنها در مصرف این مواد صرفه جویی کرده ایم بلکه بشکه های نفت کمتری را از دست داده ایم و به محیط زیستمان هم اسیب نرسانده ایم.

از مزیت های عمده ساک های دستی سوزنی می توان به ضریب مصرف این محصولات اشاره کرد، که به طور متوسط در دنیا به صورت ضریب ۱۱ محاسبه شده است. به عبارتی پیش بینی می شود که هر ساک دستی سوزنی پیش از معدوم و بازیافت شدن معمولا ۱۱ بار مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که کیسه های پلاستیکی ضریب مصرف ۱ دارند. ضریب مصرف آن چنان که پیشتر مورد اشاره قرار گرفت از دیدگاه بازاریابی و تبلیغات نیز از اهمیت شایانی برخوردار است.

حضور برند زپ در نمایشگاه صنعت گردشگری و صنایع دستی نوین اکسپو

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید: