وبلاگ

بزرگداشت گنجبانان ادبی ایران/پاسداشت زبان ادبسار پارسی

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن های ادبی استان البرز برگزار می کند. بزرگداشت گنجبانان ادبی ایران/پاسداشت زبان ادبسار پارسی
بزرگداشت گنجبانان ادبی ایران

بزرگداشت گنجبانان ادبی ایران/پاسداشت زبان ادبسار پارسی

روز بزرگداشت گنجبانان ادبی ایران روز گرامیداشتن جایگاه والای سند هویتی ایرانیان و فارسی زبانان سراسر دنیاست. آنان که در تاراج بیگانگان و تندبادهای روزگار این گنجینه ارزشمند را در جان و ذهن و زبان خود  حفظ کرده‌اند تا برای آیندگانی که مائیم و آنان که پس از ما خواهند آمد، جاودان بماند.

به همین مناسبت پاسداشت زبان ادبسار پارسی در روز پنج شنبه ۱۴۰۲/۲/۲۸ ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹:۳۰ در محل کرج،میدان آزادگان،بلوارمطهری،اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان البرز،سالن سیروس صابربه همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن های ادبی استان البرز برگزار میگردد .

بیشتر بدانید:

۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

“شاهنامه”  ابوالقاسم فردوسی یکی از پربهاترین آثار ادبی فارسی زبان است که همچون گوهر بی‌نظیری در گنجینه ادبیات جهان تا به امروز درخشش و تابندگی‌اش را از دست نداده است. فردوسی همچون ادیب و دانشمندی بلند مرتبه با خود و احساسات انسان‌دوستی خود به افکار مردم نگریسته است.

اندیشه‌های نیک‌خواهی، نیکوکاری و انسان‌دوستی از دیرباز با اخلاق و سنن اجتماعی مردم ایران در آمیخته و در شاهنامه نیز با شیوه‌ای بسیار برجسته مطرح شده است.
همین ویژگی دلیلی است بر آن که این اثر در سرتاسر جهان عمری جاوید یابد. از نظر فردوسی، نیکی دربرگیرنده‌ی تلاش صادقانه در جهت بهبود احوال مادی و معنوی مردم است.
وی هر عملی را که در راستای این هدف باشد، نیک و جز آن را زشت و ناپسند می‌داند، در این راه و برای رسیدن به این مقصد باید به آموزش خرد پرداخت.ولی تنها این شناخت کافی نیست. در زندگی همواره باید دانش اندوخت و به خردانه عمل کرد. تنها نام نیک انسان او را در یادها جاوید نگه خواهد داشت.

روز ۲۸ اردیبهشت که در واقع زاد روز عمر خیام بوده را به نام بزرگداشت عمر خیام انتخاب کرده اند

امام غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری یکی از حکما و ریاضی دانان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است. سال ولادت او دقیقاً مشخص نیست. او در شهر نیشابور به دنیا آمد.

در دوران جوانی خود به فراگیری علم و دانش پرداخته به طوری که در فلسفه، نجوم و ریاضی به مقامات بلندی رسید. او به دو زبان فارسی و عربی نیز شعر می سرود و در علوم مختلف کتابهای با ارزشی نوشته است.خیام در عرصه ی علم و دانش برتر از شعر و ادب می باشد ولی بیشتر شهرت وی نیز به واسطه ی رباعیات بی نظیرش می باشد.

از آثار معروف فارسی منسوب به عمر خیام، رساله نوروز نامه است که با نثری ساده و شیوا، پیدایی نوروز و آداب برگزاری آن را در دربار ساسانیان بازگو نموده. او در این رساله با شیفتگی تمام درباره آیین جهانداری شاهنشاهان کهن ایرانی و پیشه ها و دانش هایی که مورد توجه آنان بوده سخن رانده و تنی چند از شاهان داستانی و تاریخی ایران را شناسانده است.

 

 

تاریخ ومحل برگزاری بزرگداشت گنجبانان ادبی ایران

پنج شنبه ۱۴۰۲/۲/۲۸   ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰
کرج،میدان آزادگان،بلوارمطهری،اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان البرز،سالن سیروس صابر

 

 

در شبکه های اجتماعی نوین اکسپو همراه ما باشید
https://novinexpo.com/social-networks/

جستجو کردن

درباره نوین اکسپو

نوین اکسپو با هدف گذاری منحصر به فرد در جهت طراحی سایت  با قابلیت اطلاع رسانی با حداقل هزینه، راهکاری قدرتمند در جـهت نــمایش و معرفی آخـرین دستـاوردهـا و فـناوری هـای نـــوین

طراحی  وب سایتی منحصر به فرد با امکان نمایش و اطلاع رسانی در نوین اکسپو

بیشتر ببینید: